Microsoft Office fungerar inte på min Mac efter en uppdatering, vad gör jag?

Microsoft Office fungerar inte på min Mac efter en uppdatering, vad gör jag?

Microsoft Office fungerar inte på min Mac efter en uppdatering, vad gör jag? 800 535 GladTeknik A/S

Microsoft Office fungerar inte på min Mac efter en uppdatering, vad gör jag?

Microsoft Office är populärt bland många för arbete, studier och privat användning. Office-paketet inkluderar program som Word, Excel, PowerPoint och OneNote – perfekt för att lösa olika typer av uppgifter. Även på Mac kan Microsofts Office-paket användas, men sedan Apple lanserade MacOS Catalina 2019 har vissa upplevt att deras Office-paket inte längre fungerar. Vad kan du göra i den situationen? Det kan du läsa om i dagens blogginlägg.

Office-paketet för Mac

Till skillnad från vad vissa tror fungerar Microsoft Office även på Mac-datorer. Faktum är att programmen fungerar så bra att många föredrar dem framför Apples egna motsvarande program (Pages, Numbers och Keynote). Word var det första programmet från Office-paketet som blev tillgängligt för Mac-datorer redan 1985. Hela Office-paketet har också varit tillgängligt i många år och har utvecklats kontinuerligt, mer eller mindre samtidigt med Windows-versionen. Nu för tiden liknar de två versionerna varandra mycket, vilket är en stor fördel när man arbetar på båda plattformarna, antingen inom en organisation eller hemma.

Microsoft Office och MacOS Catalina eller senare

När Apple introducerade MacOS Catalina 2019 slutade Microsoft stödja några av de äldre versionerna av Office-paketet, enligt uppgift för att fokusera på de aktuella versionerna. Vissa av paketen som inte längre fungerar är till exempel Office 2011 och Office 2016, som många har använt i flera år. Efter uppgradering till MacOS Catalina eller senare får användarna ett meddelande om att Office-paketet inte stöds i det operativsystemet, och de kan därmed inte öppna eller använda programmen. Det är ett stort problem för många.

Så får du Microsoft Office att fungera på din Mac

Lyckligtvis finns det flera sätt att få Office-paketet att fungera på din Mac. Vilken lösning som är mest lämplig kommer att vara individuell och vissa av lösningarna är enklare än andra. Innan du följer några av de föreslagna lösningarna kan du försöka uppdatera ditt Office-paket och se om det löser problemet, men de flesta kommer att behöva göra något annat.

Byt till Office 365 Office 365 är

Office-paketet som prenumerationstjänst. Det innebär att du kontinuerligt betalar för att ha tillgång till Office-paketet istället för den engångsköp som de flesta tidigare var vana vid. När du använder den här versionen av Office-paketet har du alltid tillgång till uppdateringar. Office 365 fungerar också med de senaste versionerna av MacOS, inklusive Catalina och Big Sur. Microsoft erbjuder både licenser som kan användas på flera datorer samtidigt och licenser som gäller för en dator i taget.

Köp Office 2019

Du kan köpa antingen Office Home & Student 2019 eller Office Home & Business 2019 på Microsofts webbplats, båda är tillgängliga som engångsköp. Denna version fungerar också och har fördelen att du bara betalar en gång. Å andra sidan får du inte nödvändigtvis uppdateringar med nya funktioner och med tiden kommer den, precis som Office 2011 och Office 2016, att bli föråldrad. Men om du är emot prenumerationen i Office 365 är det ett bra alternativ. Om du redan har Office 2019 och det inte fungerar på din Mac bör du försöka uppdatera ditt Office-paket. Om det inte har uppdaterats på flera år kan det vara orsaken.

Nedgradera operativsystemet på din Mac

Eftersom inkompatibiliteten (det vill säga att programmen inte fungerar tillsammans) uppstod vid uppgradering av MacOS till Catalina eller senare är en uppenbar lösning att nedgradera till en tidigare fungerande version av MacOS. Det är inte den lösning vi rekommenderar eftersom varje uppdatering inkluderar en rad förbättrade funktioner och förbättrad säkerhet, men det är möjligt. Om du vill nedgradera MacOS bör du veta att det inte finns något enkelt sätt att göra det på. Du måste Göra en fullständig säkerhetskopia av allt, Radera allt på hårddisken Installera MacOS Mojave på nytt.

Behöver du hjälp med din Mac?

Om du inte kan få Office-paketet att fungera på din Mac och behöver hjälp kan våra kunniga tekniker hjälpa dig. Vi försöker naturligtvis först få din befintliga lösning att fungera och om inte det fungerar hjälper vi dig att hitta en annan lösning.

Du behöver bara skapa ett ärende här på vår webbplats och sedan lämna in din dator, så tittar vi på den.