De flesta företag som har en hemsida har också en eller flera kontaktformulär. Genom dessa kontaktformulär kan kunder enkelt kontakta företaget. Men vad gör du om du upptäcker att kontaktformuläret inte fungerar som förväntat? Det förklarar vi i dagens blogginlägg.
Problem med kontaktformuläret – vad gör jag?
Många hemsidor har åtminstone ett kontaktformulär. Det kan vara en del av kontaktinformationssidan där kunderna hittar olika kontaktalternativ eller vara ett integrerat kontaktalternativ på andra undersidor, så att det alltid är lätt för både potentiella och befintliga kunder att komma i kontakt med företaget.
Vid en första anblick kan kontaktformulär verka enkla, men det finns en del komplexitet bakom det visuella lagret (det vill säga det som användaren ser), vilket säkerställer att formuläret fungerar som det ska. Det gäller både när det handlar om att ta emot de angivna uppgifterna, men också processen att skicka förfrågan till rätt mottagare i företaget. Dessa bakomliggande processer ser till att formuläret fungerar, så om du upplever att det inte längre fungerar finns det en rad saker du bör undersöka och eventuellt korrigera.
Vanliga problem med kontaktformulär
-
- Det vill inte skicka meddelandet
-
- Det ser ut som om meddelandet skickas men det når aldrig fram till mottagaren
-
- Sidan felar efter att man tryckt “Skicka”
-
- Användaren kan inte ange information i fälten
Det kan finnas olika problem och orsaker. Det kan vara lite som att detektivarbete att lista ut vad det är, men nedan har vi markerat några av de saker vi oftast ser när företag och organisationer ber om hjälp att åtgärda fel i deras kontaktformulär.
Om meddelandet inte vill skickas
-
- Om det meddelande som har angetts i formuläret inte vill skickas kan du kontrollera om det finns några fält som är obligatoriska. Kanske finns det obligatoriska fält, men det är inte tydligt för användarna?
-
- Har webbplatsen ett SSL-certifikat? Det är en väsentlig del av krypteringen och numera är det ett krav för alla webbplatser.
-
- Finns det uppdateringar till kontaktformuläret? I många fall används en tillägg och dessa måste uppdateras regelbundet i takt med att det kommer säkerhetsuppdateringar och förändringar i funktionaliteten. Se alltid till att göra en backup innan du uppdaterar.
Om meddelandet skickas men inte når fram
Detta problem är det vi oftast möts av. Det verkar vid en första anblick som om meddelandet från kontaktformuläret skickas men det når aldrig fram till mottagaren.
Vid detta fel bör du först och främst undersöka om formuläret är inställt att använda SMTP-protokollet.
SMTP är samma som används på utgående server för din e-postkonto. Förr kunde kontaktformulär på webbplatser fungera utan detta men i takt med att e-postservrarna förbättrar sina egna antispamprotokoll ställs det högre krav – och SMTP är bara en av dem. Så kontrollera om kontaktformuläret använder SMTP och aktivera det om det inte gör det. Kom ihåg att testa om det fungerar.
Om sidan felar efter att man tryckt “Skicka”
Detta kan bero på många saker och oftast handlar det om ett föråldrat tillägg till kontaktformuläret, problem med tillägg som konflikterar med varandra eller serverfel. Det kräver olika undersökningar för att hitta orsaken och det är bäst att ha en kunnig webbutvecklare på saken.
I vissa fall kan det dock också vara så enkelt att kontaktformuläret är inställt att skicka användaren vidare till en “tacksida” som har tagits bort och därför felar när den ska visas. Detta leder dock vanligtvis till ett så kallat 404-fel. Ett 404-fel innebär att sidan inte längre finns.
Om det inte går att mata in i fälten
Vi stöter inte så ofta på den här typen av fel, men när det har inträffat har felet visat sig ligga i webbplatsens CSS-filer (CSS står för “Cascading Style Sheets”). Dessa filer styr designen på webbplatsen. Det kan vara så att det i koden finns ett så kallat överlägg ovanför kontaktformuläret, men det är osynligt. När man klickar med musen i fältet klickas det på det osynliga överlägget och förvirringen uppstår. Lösningen är att korrigera felen i CSS-filerna.
I andra fall kan det bero på att ett tillägg inte har uppdaterats, att kontaktformuläret kolliderar med andra tillägg eller att ett cache-tillägg har inkorrekta inställningar.
Behov av hjälp med din hemsida?
Har du en hemsida som du behöver hjälp med? Låt våra specialister hjälpa dig. Vi hjälper många olika typer av företag både med att designa och utveckla nya hemsidor, men också med att lösa problem på befintliga hemsidor eller optimera dem.
Du behöver bara kontakta oss via vårt kontaktformulär, så återkommer vi med en icke-bindande offert.