De flesta webbplatser har ett kontaktformulär där besökarna kan skicka ett meddelande till webbplatsens ägare. Detta utnyttjas dock ofta av spammare, som får robotar att leta efter dessa kontaktformulär och skicka automatiska mail med reklam, bedrägeriförsök eller liknande. Det är otroligt irriterande och kan snabbt fylla upp en del av din inkorg. Så hur undviker du dessa skräppostmeddelanden från din webbplats? Det tittar vi på i dagens blogginlägg.
Vad är skräppost?
Skräppost är ett begrepp som omfattar oönskade digitala meddelanden, oftast skickade via e-post. Ofta är skräppostmeddelanden reklam, indirekt försäljning eller bedrägeriförsök. I Danmark har vi strikta lagar på området, men tyvärr är det inte tillräckligt för att hålla skräpposten borta från inkorgen. De flesta av oss får förmodligen skräppost av något slag, och även om många e-postprogram är bra på att sortera bort mycket av det, kan det lätt bli ett störande inslag.
Om du har en webbplats med en kontaktformulär, kommer det vanligtvis också att skickas skräppost genom den. Det sker oftast genom att avsändarna får robotar att leta efter kontaktformulär på internet, som de sedan skickar sina meddelanden genom. Det är mycket irriterande för dig som ägare av webbplatsen, eftersom du måste använda tid och energi för att filtrera bort dem. Ofta skjuter spammarna med hagelbössa, så det är inte säkert att skräppostmeddelandena är relevanta, men de kommer ändå.
Så undviker du skräppostmeddelanden i ditt kontaktformulär
Du kan minska sannolikheten att få skräppostmeddelanden i kontaktformuläret på din webbplats. Som nämnts är det oftast inte människor som skickar dessa skräppostmeddelanden, utan istället robotar som har fått uppdraget. Målet är därför att hålla dessa robotar borta så att de inte kan skicka sina skräppostmeddelanden alls. Det finns olika metoder för detta, och vad som fungerar kommer att variera från fall till fall.
Vilka möjligheter du har beror ofta på vilket CMS (Content Management System) din webbplats är byggd i. De flesta webbplatser är byggda i WordPress, och här finns det flera tillägg som kan hjälpa dig att hålla borta robotarna. I många fall är det tillräckligt.
För det första kan du kontrollera ditt kontaktformulär och se om det har några anti-skäppost-funktioner som kan aktiveras, till exempel captcha. Captcha är den berömda “Jag är inte en robot”-knappen, där en människa bevisar att hen inte är en robot genom att besvara en fråga, klicka på bilder eller ange bokstäver och siffror.
Tekniken bakom det observerar om det verkar vara en människa som löser uppgiften. På så sätt identifieras och sorteras robotarna bort. Captcha finns i olika varianter och i version 3 är tekniken faktiskt helt osynlig och finns bara i koden utan att någon uppgift behöver lösas. Det är trevligt ur användarvänlighetssynpunkt att slippa det. I många tillägg för kontaktformulär och moduler är det möjligt att aktivera captcha i olika versioner och relativt enkelt använda denna anti-skäppost-funktionalitet.
Ett annat noterbart anti-skäppost-tillägg är “Honeypot for Contact Form 7”, som kan användas för kontaktformulär skapade med tillägget “Contact Form 7” (som många webbplatser byggda med WordPress använder). Detta tillägg identifierar robotar genom att lägga till ett extra fält som är osynligt för användaren men synligt för robotarna, och när robotarna fyller i information i fältet sänds inte meddelandet, eftersom tillägget kan se att det är en robot. Ganska smart.
De flesta anti-skäppostlösningar är ganska enkla att sätta upp för en tekniskt kunnig användare. Om du inte är tekniskt kunnig rekommenderar vi att du söker hjälp. Hos GladTeknik kan vi hjälpa dig att undvika skräppostmeddelanden från din webbplats. Du behöver bara kontakta oss via vårt kontaktformulär, så bedömer vi uppgiften och ger dig en icke-bindande offert.