Återställningspunkter är viktiga
Skapa automatiska återställningspunkter
Introduktion
Syftet med denna bloggpost är att introducera dig till återställningspunkter i Windows. Vi utgår från Windows 11.
Vi förklarar också hur du får din dator att automatiskt skapa en ny återställningspunkt.
Det kan ske antingen varje gång du startar din dator eller vid en bestämd tidpunkt varje dag (eller vecka eller månad) beroende på vad som passar dig bäst. Det senare kallas ofta för “planerade” återställningspunkter.
I vårt exempel utgår vi från att du vill skapa en återställningspunkt både när du startar Windows och att du även vill skapa en återställningspunkt varje dag kl. 12:00.
Återställningspunkter är viktiga eftersom de gör det enkelt att “ångra” ändringar i systemet som du inte gillar eller om du har gjort ett fel i Windows 11. Det är en metod som liknar din backup-process, där du kan ångra oönskade systemändringar. På samma sätt som backup är viktigt, är återställningspunkter viktiga.
Man kan aldrig vara för säker.
Vad är “automatiska återställningspunkter”?
Begreppet “automatiska återställningspunkter” syftar till vissa åtgärder som du måste utföra. Därefter skapas återställningspunkterna automatiskt. Det är praktiskt eftersom det kan vara svårt att komma ihåg att manuellt skapa en återställningspunkt ibland.
Om din dator behöver repareras på grund av ett problem med Windows – det kan till exempel vara hos oss – kommer en tekniker ofta vara glad att se några återställningspunkter som han kan använda antingen för att “ångra” tillbaka till innan ditt problem uppstod eller för att bättre förstå ditt problem. Det senare kan vara att han kan jämföra flera olika återställningspunkter och på så sätt lära sig mer och kanske snabbare lösa ditt problem.
De automatiska återställningspunkterna kan antingen skapas vid en fast tidpunkt eller varje gång du startar din dator. Det finns också andra alternativ. Vi kommer inte gå in på dem i den här bloggposten. Om du följer vår guide får du en bra utgångspunkt för att utforska “Uppgiftsplanering” mer. Uppgiftsplanering används för att automatisera vissa åtgärder på din dator.
Vi kan bara se fördelar med att använda automatiserade återställningspunkter. Det är gratis, det är enkelt och det är ett bra komplement till din backupstrategi om du har en sådan.
Aktivera återställningspunkter i Windows 11
Det första du behöver göra är att skriva “återställa” (utan citattecken) i sökfältet längst ner på skärmen. Det bör leda dig till “Skapa en återställningspunkt” och du kommer att få en bild som liknar den till höger.
Nästa steg är att se till att systemskyddet är aktiverat. Du gör det genom att välja enheten där Windows finns (för 99,99 procent av användarna ligger det på C: (system) där den lilla Windows-flaggan är) och klicka sedan på “Konfigurera”.
Överst ska du välja “Aktivera systemsskydd” eftersom Windows som standard inte aktiverar det åt dig. Det gäller även om du hade aktiverat det i Windows 10 och lät Windows göra hela jobbet med uppdateringen. Vi rekommenderar därför starkt att du kollar detta.
Du måste också välja hur mycket utrymme på disken återställningspunkterna får ta upp. De flesta väljer 5-8 procent. Ju fler procent du anger här, desto fler återställningspunkter kan lagras innan Windows börjar radera de äldsta versionerna först, vilket är väldigt smart. Det säkerställer att det inte ligger massor av återställningspunkter och tar upp plats som du ändå inte behöver.
Om du vill försäkra dig om att det fungerar kan du prova att skapa en återställningspunkt direkt genom att klicka på “Skapa”.
Nu övergår vi till automationen
Du kan välja antingen det ena eller det andra sättet att skapa återställningspunkter. Du kan också välja att använda båda typerna. Då behöver du bara skapa två uppgifter. Vi börjar med den enklare (det kanske är första gången du har att göra med “Uppgiftsplanering”).
Skapa en återställningspunkt varje gång datorn startar:
-
- Öppna Uppgiftsplanering genom att söka efter “Uppgiftsplanering” (utan citattecken) i Startmenyn eller genom att trycka på Windows-tangenten och R på tangentbordet för att öppna dialogrutan “Kör”, skriv “taskschd.msc” (utan citattecken) och tryck på Enter.
-
- Det kan vara praktiskt att skapa en egen mapp så att du vet vad som pågår. Vi har gjort det och kallat den “Mina Uppgifter”:
-
- När du har Uppgiftsplanering öppet, klicka på “Skapa en grunduppgift” under “Åtgärder” i vänster kolumn.
-
- I guiden för att skapa en grunduppgift, ange ett namn och en beskrivning för uppgiften (beskrivningen är bara för din egen skull) och klicka på “Nästa”.
-
- Välj “När datorn startar” som utlösaren och klicka på “Nästa”.
-
- Välj “Starta ett program” som åtgärden. I “Program/skript:” skriver du “wmic.exe” (utan citattecken). wmic.exe är programmet din dator måste starta på egen hand.
-
- Klicka på “Nästa”.
-
- Nu måste du ange sökvägen till kommandoradsverktyget “wmic.exe”, som används för att skapa en återställningspunkt. Standardplatsen för “wmic.exe\” är normalt “C:\\Windows\\System32\\wbem\\wmic.exe”. I fältet “Lägg till argument (valfritt)\” ska du skriva/kopiera följande kommando (det är bäst att kopiera):\n
/Namespace:\\root\default Path SystemRestore Call CreateRestorePoint "Namn_på_återställningspunkt", 100, 7
- Ersätt “Namn_på_återställningspunkt” med ett namn du vill ge återställningspunkten.
- Nu måste du ange sökvägen till kommandoradsverktyget “wmic.exe”, som används för att skapa en återställningspunkt. Standardplatsen för “wmic.exe\” är normalt “C:\\Windows\\System32\\wbem\\wmic.exe”. I fältet “Lägg till argument (valfritt)\” ska du skriva/kopiera följande kommando (det är bäst att kopiera):\n
- Klicka på “Nästa” och sedan “Avsluta” för att skapa uppgiften.
Nu kommer det att skapas en återställningspunkt varje gång datorn startar.
Om du vill testa om det fungerar kan du antingen starta om din dator eller trycka på \”Kör\” på höger sida.
Om din dator ber om ett lösenord
-
- Om du använder lösenord anger du det och trycker på OK.
-
- Om du inte använder lösenord trycker du bara på OK. Det kommer då accepteras som tomt.
Skapa en återställningspunkt vid en specifik tidpunkt:
Detta är något svårare, men varför inte prova? Inget farligt kan hända. Det har vi säkerställt. Det värsta som kan hända är att det inte fungerar för dig. Vi utgår från den här guiden.
-
- Nu måste du stå i mappen “Mina Uppgifter” och skapa en ny uppgift (inte en grunduppgift). Vi har kallat vår uppgift “Min Dagliga Periodiska Återställningspunkt”.
-
- Du bör bocka i “Kör, oavsett om användaren är inloggad eller inte” och även bocka i “Kör med högsta behörigheter”.
-
- Båda dessa tillsammans gör att du inte behöver vara vid datorn. Datorn behöver inte ens vara påslagen. Uppgiften kommer ändå att köras.
-
- I “Triggers” har vi valt 12:00 varje dag, men du kan välja något annat.
-
- I fliken “Actions” väljer du “Starta ett program”. Och sedan i “Program/skript” skriver du “powershell.exe” (utan citattecken).
-
- I “Lägg till argument (valfritt)” kopierar/skriver du följande (det är bäst att kopiera):
-
-ExecutionPolicy Bypass -Command "Checkpoint-Computer -Description \"Min Dagliga Periodiska Återställningspunkt\" -RestorePointType \"MODIFY_SETTINGS\
Vi rekommenderar att du testar genom att starta om några gånger för att se till att det skapas automatiska återställningspunkter vid systemstart. De första dagarna bör du också kontrollera att återställningspunkter faktiskt skapas när du startar datorn. Det är viktigt att skydda sig mot falsk trygghet.
Hantera automatiska återställningspunkter i Windows 11
Vi rekommenderar att du kontrollerar att det faktiskt fungerar för dig. Det gör du enklast genom att gå in och se att de återställningspunkter du anser bör finnas faktiskt finns där.
Du gör det genom att skriva “återställa” i sökfältet i Windows igen. Denna gång ska du klicka på “Systemåterställning”. Då får du en översikt över alla återställningspunkter som finns på din dator. Bilden visar tydligt att datorn kan återställas till det tillstånd den var i innan det valda händelsen inträffade.
Du kommer vanligtvis att se detta meddelande när du har installerat en ny programvara eller när Windows har uppdaterat sig själv. Här kan det vara relevant att “Sök efter påverkade program”. I vårt fall, där vi “bara” vill vara säkra på att det alltid finns något att “ångra” tillbaka till, har vi ingen nytta av att söka efter påverkade program. Men nu vet du att möjligheten existerar.
Slutsatser
Du bör överväga om det skulle vara en bra idé för dig att ibland manuellt skapa en återställningspunkt.
Du bör också prova att återställa från en av återställningspunkterna för att veta att det faktiskt fungerar för dig. Återigen: Vi tycker att det är otroligt viktigt att du skyddar dig mot falsk trygghet.
Du kan också prova att tilldela mer än 5-8 procent av hårddisken till återställningspunkter om du har gott om ledigt utrymme.
- Om du har lite utrymme är det inte en bra idé.
- Kom ihåg att återställningspunkter är ett komplement till dina säkerhetskopior.
Vi uppmanar dig att starkt aktivera automatiska återställningar, och vi uppmanar dig att prova antingen det ena eller båda våra sätt att få jobbet att köras helt automatiskt. Det beror på att det är lätt att glömma att göra det manuellt i en hektisk vardag.