Villkor
Vi erbjuder reparation, rådgivning och support av IT-utrustning. Vi utför våra tjänster antingen i vår verkstad, med dig eller via fjärrsupport.
Ikraftträdande
När du handlar med oss gäller följande villkor. Om du inte gör invändningar när vi ingår avtalet, gäller dessa villkor. Dina rättigheter skyddas särskilt i Konsumenttjänstlagen och Konsumentköplagen, som vi naturligtvis respekterar.
Tjänster
Vi har många olika tjänster som du hittar här https://gladteknik.se/tjanster/ : Våra tjänster ändras då och då, men villkoren här gäller för alla våra tjänster.
Priser
Du hittar våra priser på den här länken: https://gladteknik.se/priser/. Vi justerar emellanåt priserna, men endast prisjusteringar framåt. Om vi har ingått ett avtal med dig och därefter ändrar priserna så är det fortfarande det gamla priset som gäller för din reparation eller annan service. Om vi har gett dig ett fast pris gäller erbjudandet i 72 timmar från offerttidpunkten, oavsett ändringar i vår prislista.
Löst eller gratis
Vi löser de allra flesta felen, men om vi oväntat inte kan lösa problemet behöver du inte betala för vår felsökning. Vi måste dock göra några undantag för vår “löst eller gratis”-garanti. Periodiska fel och fel med flera källor. Vissa fel är periodiska och de kan vara mycket svåra att hitta orsaken till. Det kan vara en komponent som bara misslyckas ibland under speciella omständigheter. Vi har åtgärdat ett fel på din utrustning och vi tycker att det är rättvist att vi får betalt för den.
Garanti och reklamationsrätt
Vid reparationer ges en reklamationsrätt på 24 månader för det utförda arbetet. Det vill säga om vi t.ex. har glömt att sätta in en kabel, då kan du komma in inom två år och få den ansluten korrekt. Dessutom, för alla reparationer ges 6 månaders garanti på nyinköpta reservdelar och vid begagnade reservdelar gäller 3 månaders garanti – desto mindre att annat är skriftligen avtalat eller är skrivet på fakturan.
Betalningsvillkor
Om du handlar med oss som privatperson är våra villkor direktbetalning. Det betyder att du måste betala när du hämtar eller lämnar.
Om du handlar med oss som företagskund är våra villkor direktbetalning. Det betyder att du måste betala när du hämtar eller lämnar. Vissa företagskunder (beslutade av GladTeknik A/S) kan få kredit och betalningsvillkor på fem kalenderdagar.
GladTeknik A/S: bankinformation:
Bank: Jyske Bank
Reg. Nr: 7316
Kontonr: 0001051781
När du betalar från ett svenskt bankkonto:
** SWIFT-kod **: JYBADKKK
** IBAN-nummer **: DK1973160001051781
Mer information:
Klippkort: När du köper ett klippkort är det inte möjligt att returnera produkten, eftersom det finns extra fördelar och rabatter som annars inte skulle ges utan att köpa klippkortet. Det är inte heller möjligt att returnera oanvända eller delar av klipp.
Expressfall: När du använder klippkortet för expressfall läggs 38% till i spenderad tid, avrundad till nästa halvtimme.
Körning på klippkort: I händelse av utkörd tekniker, räknas körningen per påbörjad halvtimme.
Ditt ansvar
Det finns ett antal saker som du som kund ansvarar för och måste komma ihåg att göra. Du kan också be oss att göra det åt dig mot en avgift. Kom ihåg att be oss göra det åt dig i så fall.
Du måste säkerhetskopiera: Du måste komma ihåg att säkerhetskopiera dina data, som finns på den utrustning vi behöver reparera – och du måste komma ihåg att göra det innan du skickar in för reparation. Detta innebär att du både måste säkerhetskopiera filer som du har producerat (textfiler, bilder etc.) och ställa in program (webbläsarinställningar, cookies, sparade spelfiler etc.) samt vad som kan finnas på din dator ( inklusive skrivbordet).
Vi erbjuder säkerhetskopiering av dina uppgifter, men du måste komma ihåg att be oss om det. Vi gör vårt bästa för att säkerhetskopiera allt, men vi säkerhetskopierar i princip bara filer som lagras i definierade “mappar” och följer en normal och standardiserad installation. Om du har lagrat dina filer på många olika platser är det ditt ansvar att meddela oss.
Vissa filer kan vara skadade (eller skadliga) eller så kan hårddisken vara defekt. I dessa fall tar vi den säkerhetskopia som är möjlig. Det finns företag som i vissa fall kan återställa skadade filer. Det är mycket dyrt och ingår inte i vår tjänst.
Vi kontrollerar i princip inte din utrustning eller din maskin.
Du måste ange licensnycklar och lösenord: När du köper program som Office-sviten får du en licensnyckel som visar att du har betalat och har rätt att använda programmet. Ibland får du licensnyckeln fysiskt, andra gånger elektroniskt och igen andra gånger är den inbäddad i utrustningen eller i “molnet”. Det är ditt ansvar att skaffa licensnycklarna till oss.
Om vi behöver installera om din utrustning behöver vi dina licensnycklar. Om du inte har dina licensnycklar och vi inte hittar dem inbäddade i utrustningen måste du förmodligen betala för en ny licens för programmet.
Vissa program kan bara installeras om om du ger oss ditt användarnamn och lösenord. Det är ditt ansvar att tillhandahålla denna information till oss. Efter avslutat supportärende kommer denna information att raderas. Om du inte kommer ihåg denna information kan vi försöka hjälpa till på överenskommen tid (timpris), men vi kan inte garantera framgång.
Rätt e-post och telefon: Det är ditt ansvar att förse oss med din aktuella e-postadress och telefonnummer. Det är också ditt ansvar att det är korrekt angivet och att du läser e-postmeddelanden som kommer från oss. Ibland landar våra e-postmeddelanden i skräppostfiltret. Tyvärr är detta inte något vi har kontroll över och vi får inte meddelande om att vår post hamnar i skräppostfiltret. Vi kan bara se att vårt e-postmeddelande har nått dig och vi antar därför att du får våra meddelanden. När du har lämnat in utrustning till oss, var särskilt uppmärksam på e-postmeddelanden som kommer från oss.
När du inte hämtar utrustning / skrot: Vi upplever ibland att kunder inte återkopplar på våra meddelanden och sedan hopar sig utrustning i våra verkstäder. Vi kan bara hantera detta under en kort tid, varefter vi måste göra oss av med utrustningen.
När vi har din utrustning i vår verkstad gäller följande:
När vi har gett dig ett erbjudande om reparation, men du har valt att inte acceptera att reparera det, så uppdaterar vi detta beslut i vårt kundsystem. Om du inte har hämtat din utrustning inom 14 dagar efter detta datum lagrar vi den i upp till 3 månader, varefter den skrotas. När de första 14 dagarna har gått lagrar vi din utrustning mot betalning på 588 SEK per vecka tills den skrotas. Några dagar innan vi slutligen skrotar det försöker vi ringa och mejla dig. Innan den skrotas kan du alltid få din utrustning utlämnad mot en avgift för lagring.
När vi har gett dig ett erbjudande men vi inte hör något från dig gäller samma regler som ovan. Vi kan bara kontakta dig på den telefon- och e-postadress som du har angett oss. Vi googlar inte för att hitta dig och efter tre skriftliga försök att kontakta dig, går vi inte vidare.
När vi skrotar utrustning förbehåller vi oss rätten att återvinna komponenter och delar från din utrustning. Om vi återanvänder delar med data på (vanligtvis hårddiskar) kommer dessa att raderas och formateras på ett sätt så att din data raderas oåterkalleligt.
Om vi inte återvinner delar från din utrustning ska du vara medveten om att vi kommer att lämna skrotutrustning på offentliga återvinningsstationer oöppnade. Vi levererar aldrig för återvinning, men alltid för skrot. Vi ger ingen garanti och tar inget ansvar för dina uppgifter när utrustningen har överlämnats till återvinningsplatsen.
Avbokning eller omplanering av en överenskommen tid måste ske minst 24 timmar före den överenskomna tiden. Annars debiteras en avgift. Fakturavgiften måste betalas inom 7 dagar, annars överförs den för inkasso.
Ämne | Varning | Pris (SEK) |
Ändra eller avbryta en tid | Mer än 24 timmar | 0 |
Ändra eller avbryta en tid | 5-23 timmar | 140 |
Avbryt en tid | 8-24 timmar | 280 |
Avbryt en tid | 2-7 timmar | 448 |
Om det finns problem efteråt: Om det finns problem efter en reparation eller IT-support måste du kontakta oss inom 48 timmar. Då fixar vi felet så snart som möjligt.