Kom ihåg att säkerhetskopiera innan något går fel

Kom ihåg att säkerhetskopiera innan något går fel

Kom ihåg att säkerhetskopiera innan något går fel 560 420 GladTeknik A/S

Att ha en eller flera backupkopior av sina filer är mycket viktigt. Tyvärr är det något som många först tänker på när behovet av backup uppstår. Det är synd, eftersom backup bör säkras innan behovet uppstår. Det är inte roligt att förlora viktiga dokument, familjebilder, videor och andra filer som du har sparat på din dator.

I detta inlägg ger vi några förslag på hur du kan säkra att du har backup av dina filer, så att du slipper chansa på en lyckad dataåterställning i framtiden.

Backup på extern hårddisk

En vanlig metod för att göra backup är att ha en extern hårddisk och kopiera filerna dit. Det är oftast en ganska manuell process och kräver att det görs regelbundet. Den externa hårddisken ansluts till datorn med en kabel. För vissa är denna lösning praktisk eftersom man kan ta med sig den externa hårddisken och även känna sig trygg eftersom filerna bara finns på datorn och den externa hårddisken. Om du bara behöver backup av några få filer kan du eventuellt göra det på en USB-sticka.

Automatiserade backups med NAS-server

NAS står för “Network Attached Storage” och kan översättas till lagring som är ansluten till internet. En NAS-server är vanligtvis en server som liknar en stationär dator och som står hemma hos dig eller på kontoret. Man kan använda en NAS-server till många saker och en av dessa saker är automatiserade backups. Om din NAS-server är korrekt konfigurerad, kommer den att automatiskt uppdatera backups varje gång du ändrar filer och mappar på din dator. Det är alltså en helt automatisk lösning som du inte behöver tänka på regelbundet. Men kom ihåg att dina backups bara finns på denna server – om servern går sönder eller blir stulen, förlorar du dina backups.

Backup i molnet

När man pratar om att lägga filer i molnet betyder det att filerna laddas upp till en server och kan nås via internet. Detta kan göras antingen manuellt eller automatiskt.

Den manuella lösningen innebär att du laddar upp de önskade filerna till plattformen du använder. Precis som den första lösningen kräver det dock att du gör det regelbundet för att backupen ska vara aktuell.

Den automatiserade lösningen innebär att plattformen du använder erbjuder en programvara som fungerar som ett vanligt mappsystem på din dator och att du i framtiden använder detta mappsystem för dina filer istället för att spara dem lokalt på datorn. Det kräver lite anpassning, men är däremot mycket praktiskt. Det smarta är att filerna alltid är synkroniserade i molnet och om din dator går sönder och inte går att rädda, så har du fortfarande alla filer. Många plattformar har också en inbyggd backup-funktion som innebär att även om filerna raderas kan de återställas inom exempelvis 30 dagar.

Det finns många plattformar, men några av de populära är:

    • Google Drive
    • Microsoft OneDrive
    • Dropbox
    • Amazon S3
    • Amazon Drive
    • iCloud
    • Backblaze
    • Box Cloud

Behov av hjälp för att säkra backups?

Behöver du hjälp med att säkerställa en bra backup-process för privat bruk eller på kontoret? Då kan vi hjälpa dig. Vi har erfarenhet av många olika backup-lösningar och kan både ge råd och sätta upp det åt dig. Om du bara behöver klona din hårddisk till en extra hårddisk kan vi också hjälpa till med det.

Mathias

Stifter & IT-tekniker

Alle indlæg af: Mathias