De senaste åren har molntjänster blivit alltmer utbredda. De flesta av oss känner till eller använder system som Dropbox eller Google Drive för att lagra och dela filer. Fördelen med att lagra filer i molnet är att de inte bara finns lokalt på din dator eller telefon, vilket gör att de kan nås från flera enheter och du förlorar inte dina filer om du förlorar din enhet.
Vad kan du göra om du råkar radera filer i molnet av misstag? Det ska vi titta på i dagens blogginlägg.
Vad är molntjänster?
Terminologin molntjänster omfattar många saker, men det handlar vanligtvis om att lagra filer på en extern server via internet. Dessa lagrade filer kan nås från flera enheter; det är inte fallet när de bara ligger på en dator. Det gör det enklare att arbeta från olika datorer och andra enheter, som smartphones och tablets, och det säkerställer också att allt är synkroniserat över enheterna eftersom allt lagras och uppdateras på den externa servern.
Vanliga system och program som används för denna typ av molntjänster inkluderar Dropbox, Google Drive, OneDrive och iCloud. Det finns dock många andra liknande system. Många företag använder Amazon S3 eller Microsoft Azure.
Molntjänster omfattar dock också mer än bara lagring av filer. Som nämnts är det en terminologi som omfattar många saker. Andra teknologier inom molntjänster inkluderar till exempel ett antal API:er som låter företag integrera med specifika teknologier i sina egna applikationer. Det kan till exempel handla om Google Maps eller deras automatiska översättningsteknologi. Listan är lång, men i detta blogginlägg fokuserar vi alltså på lagring av filer i system som Dropbox, Google Drive, OneDrive och iCloud.
Hur återskapar du raderade filer i molnet?
Om du råkar radera filer som du har i molnet finns det oftast möjlighet att återskapa dem. När du lagrar i molnet görs oftast automatiskt en eller flera säkerhetskopior i många av systemen. Dessa säkerhetskopior kan återskapas på samma sätt som filer du har i papperskorgen på din dator. Hur du gör i det enskilda systemet och om det är möjligt varierar naturligtvis, men vanligtvis kan du komma åt en form av papperskorg i systemet och se nyligen raderade filer. Google Drive exempelvis sparar raderade filer i 30 dagar i denna papperskorg, vilket betyder att du kan återställa de raderade filerna inom en månad.
Om du upptäcker att du av misstag har raderat en fil i molnet och det har gått längre tid än den period systemet, till exempel Dropbox, Google Drive, OneDrive eller iCloud, sparar de raderade filerna, kan du ibland ha tur att det fortfarande finns möjlighet att återställa de förlorade filerna. Hos vissa av systemen kan du kontakta supportavdelningen och fråga om de fortfarande kan komma åt de raderade filer du vill ha tillbaka, och förhoppningsvis kan de hjälpa dig.
Vid en sådan supportförfrågan kan det rekommenderas att ge så mycket information som möjligt, så att de kan hjälpa dig på bästa sätt. Denna information kan vara saker som filnamn, filtyp, filstorlek, när du misstänker att den raderades, vilken mapp den låg i, osv.
En annan möjlighet kan vara att du genom din lokala enhet (dator, tablet eller smartphone) redan tar automatiska säkerhetskopior och att dina filer, som också finns i molnet, synkroniseras lokalt på din enhet. I detta fall kan du möjligen ha tur att hitta dina filer i någon av dessa säkerhetskopior. Det kan vara lite detektivarbete, men fortfarande en potentiell lösning.
Ska vi hjälpa dig med din dator?
Om du behöver hjälp med din dator eller kanske reparation av den så är vårt team av kunniga och engagerade tekniker redo att hjälpa dig. På vår verkstad i Hvidovre reparerar vi varje dag många datorer med högsta kvalitet och snabb service.
Du behöver bara skapa ditt ärende här på vår hemsida och sedan lämna in din dator så tittar vi på den.